En shot - for alle

Du kan trene med forkjølelse og litt sår hals - men det er hyggeligere både for deg selv og din omgivelse om du kan forebygge disse symptomene. Det går også smidigere på skolen uten forkjølelse og sår hals.

Følgende oppskrift har hjulpet meg og spillere jeg har trent tidligere til å bygge opp immunforsvaret i kroppen. For min del passer det best å ta en ingefærshot om morgenen - men noen foretrekker å ta den om kvelden. Prøv deg frem, men prøv (!!) og det skal «rive litt» i halsen når du tar den. 

Sukker er ikke tillatt, for sukker er en trigger til å utvikle infeksjoner i kroppen. Honning er noe helt annet. 

Oppskrift på ingefærshot

ingefær - sitron - honning - vann 

Riv ca 100 gram ingefær i kasserolle (helst økologisk ingefær, da kan du også benytte skallet)

Fyll opp med 1 liter vann - varm opp til straks under kokepunkt (70-80 grader), la stå å trekke i varmen ca 20 min

Hell blandingen gjennom en sil - f.eks over i et litermål 

Skvis i en halv sitron

Bland inn en spiseskje honning.

Avkjøl blandingen og hell deretter i flaske. Kan oppbevares flere uker i kjøleskap.

Men det viktige er at du tar en shot hver dag!

Dette er den desidert beste oppskriften jeg kan bidra med til å holde forkjølelser borte og unngå sår hals. 

Unn deg en ingefærshot, allerede idag!

Utskrift

Søvn er like viktig som kost og mosjon. Men stress, stillesitting og lang tid foran skjermen bidrar til å gi oss vesentlig dårligere søvnkvalitet.

Mange anser at søvn er en passiv tilstand, men egentlig er det akkurat omvendt. Når vi sover prosesserer vi enorme mengder informasjon som vi har samlet i løpet av dagen. Søvnen spiller en viktig rolle for at hjernen skal kunne bearbeide alle inntrykk og følelser og slik forberede kroppen foran neste våkne periode.

Mangel på søvn svekker prestasjonsevnen

Får man ikke nok søvn kan det være vanskeligere å lære seg nye ting. Det kan også være mer utfordrende å håndtere stress, samt å prestere på skolen, på idrettsarenaen eller i arbeidslivet.

Hver dag bombarderes vi med inntrykk fra samfunn, skole, venner og familie. Informasjonen sorteres og hjernen markerer hva som skal spares og hva som kan renses vekk. 

Vi klarer ikke å arkivere alle de tusentals inntrykk som vi har samlet på oss i løpet av dagen. Hjernen registrerer hele tiden hva som skjer i våre omgivelser, men det meste er irrelevant for vår overlevelse. Ved å sortere bort gammel informasjon kan hjernen spare energi og skape forutsetninger for å fylle på med mer.

Hjernen legger et avansert puslespill

Hjernen arbeider frenetisk for å tolke hvor de nye bitene kan plasseres og hvordan de kan brukes. Når vi sover strømmer en væske gjennom hodet og spyler vekk uviktig informasjon. Dette skjer for å holde hjernen velfungerende og frisk. Vi trenger søvn for å kunne håndtere inntrykk, følelser og videreutvikle minnet. Alt dreier seg om å beholde en emosjonell balanse. 

Kroppen har mange utfordringer og søvnen er en viktig del av vårt samlede forsvar. Det er ikke bare hjernen som trenger hvile.Søvnen er også viktig for muskler, immunforsvar og indre organer. Alle disse funksjoner er aktive når vi sover.

Stadig oppkoblet– aldri avkoblet 

Å alltid være oppkoblet er for mange en selvfølge både i hjemmet og på arbeidsplassen. Men hvordan påvirkes egentlig vår hjerne av langsiktig stress – og når er det på tide å logge ut?

Kortsiktig stress er ikke negativt – og vi mennesker trenger det for å kunne fungere. Men langvarig stress over måneder og år, uten mulighet til restitusjon, kan være skadelig.

Stress, skjermtid og stillesitting bidrar altså til vesentlig dårligere søvnkvalitet. Samtidig er det ingen vei utenom, vi mennesker må forholde oss til den raske tekniske utviklingen. Mobilen er i dag en naturlig del av den moderne livsstilen. Man kan jo tenke på å ta en time-out i blant og dermed la hjernen koble av. Vi må rett og slett tørre å ha det kjedelig.

Viktige kontraster 

Søvnen gjør at vi blir både smartere, friskere og lykkeligere. Hva kan vi da gjøre mer av for å sove bedre? Døgnrytmen er alfa omega når det kommer til søvnen. Det viktigste er at vi sørger for å oppleve en tydelig kontrast mellom dag og natt. Det dreier seg om å følge kroppens indre klokke. Vi trenger lys, næring og mosjon på dagtid – samt mørke, faste og hvile om kvelden. Positive tanker hjelper generelt også. 
Prøv å finne en rutine som passer akkurat for deg. Ikke ha fokus på at du ikke kan sovne, men tenk på at du trenger å slappe av. 

Om du ikke kan sove, så stå heller opp! Så lenge du ikke utsetter deg for sterkt lys, kan det være smart å sette seg i et annet rom og eksempelvis lese. Først når du føler deg trøtt, går du tilbake til sengen.

Sov godt!

 

Kilde: Christian Benedict, dosent i neurovitenskap, aktuell med boken ”Sömn, sömn, sömn” (Bonnier Fakta).

Utskrift

Retningslinjer for bruk av sosiale medier

Retningslinjene gjelder for ansatte, spillere, ledere og tillitsvalgte som representerer Ullern IF Bandy gjennom sosiale medier.

Med sosiale medier menes eksempelvis blogger, websider, Twitter, Facebook, Instagram, Youtube osv.

Sosiale medier gir oss gode muligheter til å markedsføre Ullern IF Bandy og styrke vår merkevare, samt skape kontakter og kommunisere internt og eksternt.

Kommunikasjon over internett innebærer dog også en risiko for vår forening ved at det som skrives kan få stor spredning og være vanskelig å stoppe.

Ullern IF Bandy ser positivt på bruk av sosiale medier. Vårt engasjement i sosiale medier sprer vårt budskap og styrker vår merkevare. Det styrker også bildet av en forening som er åpen og tilgjengelig.

Du som person er alltid nærværende som enkeltindivid, din medvirkning i sosiale medier påvirker ikke bare bildet av deg , men også bildet av vår forening. Du er alltid personlig ansvarlig for det du publiserer på eget initiativ, uansett om publiseringen skjer i egenskap av å være aktiv medlem, funksjonær, leder, tillitsvalgt eller privatperson. Er du usikker på hva du kan publisere, så spør sportslig leder eller representanter i vårt bandystyre!

Policy

• Vis respekt.

• Kommenter aldri noe nedverdigende.

• Vær alltid korrekt og bruk sunn fornuft. Selv om ditt svar er rettet til en enkeltperson så vil det bli lest av flere andre.

• Respekter andres integritet – referer ikke til en person uten å først informere personen.

• Bruk aldri andres materiell uten tillatelse. Oppgi alltid kilden og følg de copyright-regler som gjelder.

• Debatter på Facebook, Twitter og andre sosiale medier skal ha stor takhøyde. Men personlige angrep, mobbing, ryktespredning, spekulasjoner eller annen bevisst publisering av feilaktig informasjon skal ikke forekomme. 

Retningslinjer for publisering av film og bilder 

Ullern IF Bandy følger NIFs retningslinjer: https://www.idrettsforbundet.no/tema/retningslinjer/retningslinjer-for-publisering-av-bilder-og-film-av-barn/

Hovedregelen er at det alltid skal innhentes samtykke fra 

alle som lett kan identifiseres på bildene før de publiseres. Dersom de som er avbildet er under 15 år, må samtykke hentes inn både av barnet selv og foresatte. 

Vedtatt av styret i Ullern IF Bandy

5.11.2018

Utskrift

Lurer du på om du bør droppe treninga? Trolig blir du ikke verre av fysisk aktivitet, så lenge du ikke presser for hardt.

 

 Forkjølelse rammer mange i vintermånedene. Lett aktivitet skader trolig ikke.

 

Er det greit å gjennomføre treningsøkta, selv med forkjølelse?

Om høsten og utover vinteren må mange regne med både en eller flere luftveisinfeksjoner, men du trenger ikke å droppe treningen om du bare føler deg litt uopplagt. Med en virusinfeksjon i kroppen, er det all grunn til å redusere treningsaktiviteten, sier de fleste spesialister i allmenmedisin

 

Men lett trening som ikke er anstrengende ser ikke ut til å bety noe for sykdomsforløpet

Når man ikke er frisk, skal man lytte til kroppen. Blir du uvanlig sliten av treninga, er det et tegn på at du må ta det roligere.

 

Lytt til kroppen og aksepter at kondisjonen er dårligere enn når man er frisk.

 

Ikke tren med feber

Har du derimot feber, bør du ikke trene. Infeksjoner tilsier i de fleste tilfeller at du må ta det noe med ro. Når du har høy feber bør du holde deg i ro hjemme og unngå all form for trening. Høyt aktivitetsnivå når en infeksjon bryter ut i kroppen, kan svekke kroppens evne til å få kontroll med infeksjonen.

Feber er en infeksjon i hele kroppen også i muskulaturen og dermed også hjertet, og trening kan virke nedbrytende. I verste fall kan trening påvirke hjerterytmen og føre til hjerterytme-forstyrrelser.

 

Frisk luft er ikke farlig - men trening skal du holde deg unna mens du har feber.

Utskrift

School

Tenåringer som er fysisk aktive klarer studiene bedre enn andre.

 

Det viser en undersøkelse der over en million svenske menn har deltatt.

Unge voksne som har god fysisk kondisjon, har høyere IQ enn andre. Og de som har god kondisjon på videregående skole, har også større sannsynlighet for å gjøre det bra faglig på høgskoler og universitet. 

Det viser en studie fra Sahlgrenska akademin i Göteborg. Dette er den største i sitt slag i verden og er nylig publisert i det anerkjente tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences, PNAS. 

 

Omtrent 1,2 millioner svenske vernepliktige menn som er født mellom 1950 og 1976 inngår i studien. Forskerne har analysert resultatet fra både fysiske tester og IQ-tester.

Studien viser en tydelig sammenheng mellom god kondisjon og bedre resultat på IQ-tester. 

Forskerne har fulgt mennene via et dataregister fra førstegangstjenesten til utdannelse og karriere. Det viste seg at de som var best på testsykkelen, også hadde høyere utdanning og mer kvalifiserte jobber.

- Vi har sett en veldig sterk sammenheng mellom det fysiske prestasjonsnivået og hvordan man presterer på IQ-testene, sier Michael Nilsson, professor ved Sahlgrenska akademin i et intervju på Svensk TV.

Og selv om studien er gjort på menn, mener forskerne at resultatene gjelder også for kvinner. 

 

Gjelder kun for kondisjon

Studien viser at det er kondisjon, ikke styrke, som henger sammen med logisk tankegang og språklig oppfattingsevne.

 

- Å ha bra kondisjon betyr at man også har god hjerte- og lungekapasitet, og at hjernen får mye oksygen. Dette kan være en årsak til at vi ser en tydelig kobling til kondisjon og ikke muskelstyrke, sier Nilsson i en nyhetsmelding på universitetets hjemmeside. 

Gjennom å analysere tvillingdata har forskerne kunnet fastslå at det framfor alt er miljøfaktorer og ikke gener som forklarer sammenhengen mellom kondisjon og høy IQ. 

- Vi kan også se at ungdommer som forbedrer sin fysiske arbeidskapasitet når de er mellom 15 og 18 år, øker sin kognitive prestasjonsevne. Idrett er altså et fag som virkelig hører hjemme i skolen, sier Maria Åberg ved Sahlgrenska akademin. 

Forskergruppen har også sammenlignet resultater fra kondisjonstestene med den sosioøkonomiske statusen som de vernepliktige oppnådde senere i livet. De som hadde bra kondis da de var 18 år, hadde oftere gjort det godt på universitetet eller høgskoler og flere hadde kvalifiserte yrker. 

Tidligere studier

Koblingen mellom fysisk trening og mental prestasjonsevne har tidligere blitt vist i studier gjort på dyr, barn og eldre mennesker. Studier som er gjort på unge voksne, har så langt vært mangelfulle. 

Det er likevel verdt å merke seg at denne studien er en såkalt kohort-studie, og ikke tilhører de beste, randomiserte studiene. Det betyr at forklaringen på disse funnene også kan være at intelligente mennesker velger å trene - og at det ikke nødvendigvis er treningen som gjør dem kloke.

Studien er gjennomført ved Center for Brain Repair and Rehabilitation i Göteborg i samarbeid med det svenske tvillingregisteret ved Karolinska Institutet.

 

Artikkelen ble publisert i Norsk Helseinformatikk, av Marthe Lein i 2009

Utskrift